5 C
Olsztyn
czwartek, 18 kwietnia, 2024

Uwaga! Przystanek wiedeński!

Bezpieczeństwo – to słowo jest odmieniane przez wszystkie przypadki przy okazji reaktywacji olsztyńskiego tramwaju. I rzeczywiście, jest o czym mówić, bo powrót na ulice stolicy Warmii i Mazur transportu szynowego oraz przebudowa układu drogowego w Śródmieściu to konieczność odnalezienia się kierujących w nowej rzeczywistości.

Tramwajów w Olsztynie nie było pół wieku. Przez ten czas wykształciły się pokolenia zmotoryzowanych, które nie miały w ogóle lub mają sporadyczny kontakt z takim środkiem transportu. To, o czym powinni pamiętać wszyscy – kierowcy, rowerzyści i przechodnie – ważący ponad 40 ton pojazd nie zatrzyma się w miejscu. Jadący 20 km/h tramwaj potrzebuje kilkunastu metrów, by stanąć w miejscu!

https://youtu.be/auqkwuzngk0

Tę fundamentalną wiedzą powinni mieć wszyscy. Najwięcej jest jednak miejsc, w których na baczności powinni się mieć kierowcy samochodów. Co prawda w dużej części torowisko w Olsztynie poprowadzone jest poza jezdnią lub specjalnie wyznaczonym pasem, którym porusza się komunikacja miejska, ale nie brakuje odcinków, gdzie krzyżują się, a nawet – jak w przypadku fragmentów ulic Żołnierskiej i Kościuszki tramwaj porusza się torowiskiem w jezdni wraz z innymi uczestnikami ruchu.

Policjanci podkreślają, że naczelną zasadą jest pierwszeństwo tramwaju w niemal wszystkich przypadkach. Oczywiście większego problemu nie ma, gdy przemierzamy skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Gdy jej nie ma lub nie działa trzeba jednak zwiększyć czujność.

Do nietypowych – w mniemaniu kierowców – sytuacji może dochodzić w pobliżu dwóch rond, które przecina torowisko. Chodzi o Plac Ofiar Katynia u zbiegu ulic Dworcowej i Towarowej, którędy wiedzie tor techniczny oraz o Plac Konstytucji 3 Maja przy dworcu. Rozwiązanie jest jednak prostsze, niż mogłoby się wydawać. W tym przypadku tramwaj zbliżający się do ronda ustępuje pierwszeństwa pojazdom będącym już w ruchu okrężnym. Natomiast, gdy pojazd szynowi będzie już na rondzie (środkowa wyspa), i będzie z niego zjeżdżać, wówczas ma pierwszeństwo.

https://youtu.be/aAIfDa-lqRw

Inne miejsce, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę, to cztery przystanki w ciągu ul. Kościuszki, będące zupełną nowością dla wielu kierowców. Chodzi o tzw. przystanki wiedeńskie. Są zlokalizowane po dwóch stronach skrzyżowania ulic Kościuszki i Kętrzyńskiego oraz na wysokości Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Przystanki wiedeńskie to wyniesione do poziomu chodnika fragmenty jezdni. Wsiadający i wysiadający pasażerowie przemieszczają się z i do tramwaju właśnie po ulicy. Dlatego tak ważna jest czujność kierujących w tych miejscach. Gdy tramwaj albo autobus poruszający się trambuspasem będzie dojeżdżać do takiej platformy, kierowcy mają obowiązek zahamować na wysokości linii warunkowego zatrzymania się, namalowanej po obu stronach wyniesienia jezdni. Nie mogą jej przekroczyć dopóki tramwaj lub autobus stoi na przystanku, nawet jeśli nikt nie wsiada bądź nie wysiada z pojazdów komunikacji miejskiej.

Zmieniony układ drogowy Śródmieścia – np. zlikwidowana część lewoskrętów na al. Piłsudskiego oraz na ul. Kościuszki oraz wytyczenie pasów dla rowerów to znak dla kierujących, że nie warto jeździć na pamięć. Podróżując odmienionymi ulicami Olsztyna trzeba szczególnie uważnie patrzeć na oznakowanie. To zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.

101 rzeczy ktore zrobisz stopka