Reklama zewnętrzna, coraz powszechniej nazywana outdoorową stanowi formę uzupełnienia komunikacji przedsiębiorstwa/organizacji z rynkiem. Przykładem najprostrzego, a zarazem najpopularniejszego nośnika reklamy zewnętrznej jest tablica reklamowa lub szyld z nazwą przedsiębiorstwa znajdujący się przed wejściem do siedziby tegoż przedsiębiorstwa. Zależnie od specyfiki siedziby przedsiębiorstwa szyldy mogą przyjmować różną postać i występować w różnych rozmiarach – od stosunkowo niewielkich tablic informacyjnych zewnętrznych zawieszanych przed wejściem do budynku, po duże banery reklamowe lub wielkoformatowe reklamy na budynku.

 

Jakie nośniki reklamy outdoorowej możemy spotkać w przestrzeni miejskiej? Które z nich są najbardziej skuteczne? Jak zaprojektować dobry baner czy billboard? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań dotyczących reklamy zewnętrznej w mieście znajdziesz poniżej.

Warszawa jest przestrzenią, w której możemy zaobserować różne nośniki reklamy zewnętrznej:

  • wielkoformatowe banery reklamowe,
  • szyldy reklamowe,
  • podświetlane kasetony reklamowe,
  • bilbordy reklamowe,
  • tablice informacyjne zewnętrzne,
  • reklamy pneumatyczne przyjmujące przeróżne kształty i rozmiary

oraz wiele innych. Które z nich okazują się najskuteczniejsze? Skuteczność tablic reklamowych oraz wszystkich innych nośników reklamy zewnętrznej – od tych całkowicie klasycznych, aż po najbardziej wymyślne – zależy od kilku czynników. Jednym z bardzo ważnych jest ich lokalizacja. Tablice i szyldy reklamowe umieszcza się w ruchliwych miejscach tak, aby mogło je zobaczyć jak najwięcej potencjalnych klientów. Różnego rodzaju nośniki reklamy outdoorowej możemy więc spotkać w centrach miast, przy głównych ulicach oraz ciągach ruchu pieszego, a także w bliskim sąsiedztwie dróg i autostrad. Drugim czynnikiem decydującym o efektywności przekazu reklamowego jest jego konstrukcja. W odróżnieniu od reklam w telewizji czy radio, reklama zewnętrzna nie może być przeładowana treścią – nikt nie będzie czytać długich elaboratów, zwłaszcza jeśli tablice reklamowe Warszawa są umieszone wzdłuż drogi. Dlatego też dobra, a więc skuteczna reklama outdoorowa opiera się na prostym przedstawieniu produktu/usługi, nośnych symbolach oraz krótkich chwytliwych hasłach/sloganach.

Tablice reklamowe a reakcje potencjalnych konsumentów

Za przykład po raz kolejny posłuży nam Warszawa. Dlaczego? Bo to przestrzeń, w której obok stałych mieszkańców na co dzień obcują tysiące turystów – osób, które nie znają miasta, a co za tym idzie w dużej mierze polegają na szyldach reklamowych i tablicach informacyjnych. Dlatego też usługodawcy bazujący na oferowaniu usług turystom dbają – a przynajmniej powinni zadbać – o to, żeby ich przekaz marketingowy były czytelny i atrakcyjny. To sprowadza się przede wszystkim do jakości tablic reklamowych czy kasetonów zewnętrznych oraz dostępności informacji w otoczeniu reklamowanego lokalu – to mogą być pokoje dla gości, restauracja, sklep z pamiątkami.