Wiosna to doskonały czas na to, by zacząć jeździć na rowerze. Pogoda dopisuje, przyroda budzi się do życia po zimie, więc i widoki są zachwycające. Nie masz roweru? Sprawdź, gdzie możesz go kupić w Olsztynie, wcześniej przeczytaj jednak, jaki wybrać i na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań.

Gdzie kupić rower w Olsztynie?

Najprościej jest kupić rower w sklepie rowerowym. Tam możemy wybierać spośród wielu modeli pojazdów, często różnych marek i liczyć na fachową pomoc sprzedawców. Wśród tych znajdujących się w Olsztynie wymienić warto:

  • Sklep rowerowy Jednoślad, ul. T. Kościuszki 92 – kupić w nim można rowery, skutery, części i akcesoria, a także skorzystać z serwisu.
  • Centrum Rowerowe, ul. Sikorskiego 27 – oferuje duży wybór rowerów i akcesoriów do nich renomowanych firm, a także odzieży rowerowej. Co więcej wypożyczają auto boxy, walizki transportowe. Można skorzystać tam z bike fitting, czyli dopasowywania roweru do użytkownika.
  • Salon Rowerowy Czesław Ciućkowski, ul. Lubelska 41 e – w ofercie ma rowery damskie, męskie i dziecięce każdego typu, a także akcesoria, części i odzież rowerową. Ponadto serwisują tam rowery i prowadzą outlet rowerowy.

Oczywiście to nie jedyne możliwości. Zwłaszcza jeśli dysponuje się mniejszą gotówką lub ma się upatrzony model, którym nie dysponują sklepy stacjonarne. W sytuacji, gdy wiemy, jaki rower chcemy mieć, bo ktoś nam doradził, przeczytaliśmy o nim w internecie itd., warto poszukać jednośladu online. Dzisiaj zakupy przez internet są w pełni bezpieczne. Nie ma się więc co obawiać – kurier dostarczy rower pod wskazany adres, ma się możliwość zwrotu.

W przypadku dysponowania niezbyt dużą ilością gotówki, nie warto decydować się na marketowy rower w niskiej cenie, który ma słaby osprzęt i wykonanie. Zapłaci się mniej, ale więcej trzeba będzie dopłacić później. Zdecydowanie lepiej jest skorzystać z serwisu z lokalnymi ogłoszeniami, jak https://sprzedajemy.pl/olsztyn/sport-i-wypoczynek/rowery-i-akcesoria/rowery i poszukać roweru używanego. Wiele osób sprzedaje w atrakcyjnych cenach rowery renomowanych firm, ze świetnym osprzętem, w doskonałym stanie. Po prostu – nie jeżdżą na nich lub wymieniają na inne.

Jaki rower wybrać?

Dzisiaj wybierać można spośród różnych firm i modeli. To jednak mniej ważne na początek. Należy się zastanowić nad tym, jaki rower będzie dla nas najbardziej odpowiedni, czyli na jaki typ postawić. To zależy od potrzeb, rodzaju dróg, po jakich chce się jeździć i pieniędzy, jakimi się dysponuje. Najczęściej kupowane typy rowerów to:

  • górski – stworzony do jazdy w terenie, poza asfaltowymi drogami. Ma koła od 26 do 29 cali, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem i amortyzatory, podczas jazdy na nich ma się mocno pochyloną sylwetkę. Wśród nich oczywiście są i podgrupy: ATB, enduro, trail itd.;
  • trekkingowy – przeznaczony na wyprawy rowerowe, ma węższe opony, które dobrze radzą sobie na asfalcie, ale bieżnikowane, by sprawdziły się i w terenie. Mają bogate wyposażenie: błotniki, bagażnik, stopkę, oświetlenie, osłonę łańcucha. Pozwalają na jazdę o wyprostowanej sylwetce. Najczęściej koła są dość wąskie i mają 28 cali. Można kupić modele ze sztywnym widelcem lub z amortyzatorem, a także z możliwością jego blokowania;
  • crossowy – jak trekkingowy, tylko bez akcesoriów. Zdarza się, że z wyglądu bardziej przypomina górski. Koła też mają 28 cali. Najczęściej jest z przodu amortyzator;
  • szosowy – do jazdy po asfalcie, ma duże 28-calowe koła, ale z bardzo wąskimi i gładkimi oponami. Kierownica (baranek) pozwala na przyjęcie aerodynamicznej pozycji, by osiągać znaczne prędkości;
  • miejski – idealny do jazdy po mieście. Ma duże, wąskie koła. Rama jest skonstruowana tak, by z łatwością można było zsiadać z roweru, a kierownica umożliwia jazdę wyprostowaną. Przerzutki są planetarne, czyli ukryte w piaście tylnego koła. Rowery miejskie nie mają amortyzatorów, ale błotniki, bagażnik, często koszyk na kierownicy, pełną osłonę łańcucha, stopkę, oświetlenie.

To nie wszystkie typy rowerów. Te jednak są wybierane najczęściej. Warto więc najpierw sprawdzić, czy spełniają oczekiwania.

Na co zwrócić uwagę szukając roweru?

Oczywiście sam typ roweru, marka i model to nie wszystko. Oczywiście po części dokonując takiego wyboru bierze się też pod uwagę wyposażenie, rodzaj kół, postawę jaką przyjmie się na rowerze. Jednak to nie wszystko. Ważna jest cena. Nie ma co się łudzić – nie chcemy wydawać dużo, ale jak planuje się jeździć sporo – tutaj z ceną związana jest jakość, a więc i wytrzymałość.

Poza ceną, istotna jest też waga roweru. Do normalnej jazdy szacuje się optymalnie 12-15 kg. To istotne zwłaszcza, gdy trzeba rower znosić i wnosić po schodach.

O obręczach było już nieco w typologii, ale raz jeszcze: 26” lepiej radzi sobie w terenie, a 28” na asfalcie i drogach szutrowych. Powinny być aluminiowe, wzmacniane. Jeśli jeździmy amatorsko wystarczą 3 przełożenia z przodu i 7 z tyłu. Nie powinno się kupować rowerów z 6 zębatkami z tyłu – są przestarzałe.

Hamulce mogą być V-Brake lub tarczowe. Pierwsze są tańsze, łatwiejsze w serwisie, drugie lepiej hamują i to w każdych warunkach.

Amortyzatory do jazdy tylko po mieście są zbędne, a zwiększają wagę pojazdu.

Rower należy dopasować do wzrostu. Należy sprawdzić jak da się ustawić siodełko i czy kierownica ma regulację.