Na Warmii i Mazurach w latach 2007-2012 aż o 69% wzrosła liczba samochodów. Po drogach regionu jeżdżą stare, zużyte auta powodujące nadmierną emisję spalin oraz hałas. Nasze miasta są głośne, szare i zatłoczone. Czy można jakoś to zmienić?

Rozwiązań jest kilka. Najprostszym jest transport publiczny. Autobusy czy tramwaje, które jednorazowo mogą przewieźć nawet do 200 osób, to spora oszczędność. Zarówno czasu, bo nie stoimy w korkach, jak i pieniędzy, bo zużywamy mniej paliwa. Dodatkowo w wielu miastach komunikacja publiczna jest uprzywilejowana.

Najlepszym tego przykładem jest Olsztyn, gdzie na kilku ulicach powstały wydzielone pasy dla autobusów, tzw. buspasy. – Po zakończeniu budowy torowisk tramwajowych powstały także trambuspasy, czyli wydzielone na jezdni obszary, po których jeżdżą wyłącznie tramwaje i autobusy komunikacji miejskiej – mówi Paweł Pliszka z Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie. Dzięki takim rozwiązaniom pojazdy komunikacji zbiorowej przynajmniej w części miasta mogą poruszać się szybciej, bez stania w korkach nawet podczas godzin szczytu komunikacyjnego. Rozwiązaniem nadającym komunikacji priorytet jest także zaprogramowanie sygnalizacji świetlej tak, by bezwzględnie nadawała tramwajom sygnał umożliwiający przejazd przez skrzyżowanie. Światło zielone dla innych uczestników ruchu jest wówczas skracane.

Autobusy miejskie lepiej wypadają również pod względem wieku. Średni wiek pojazdów w olsztyńskim MPK to niecałe 9 lat. Dla porównania samochody, którymi jeździmy mają średnio ponad 15 lat, podczas gdy w innych krajach Unii Europejskiej jest to 8 lat. Stan takich maszyn negatywnie wpływa na nasze środowisko. Stare samochody są głośniejsze oraz emitują więcej spalin.

Inną alternatywą dla ruchu samochodowego jest rower. Z roku na rok przybywa cyklistów. Zachętą, aby przesiąść się z czterech na dwa kółka jest także coraz lepsza sieć tras rowerowych. W ostatnim czasie w Olsztynie rowerzyści zyskali nowe odcinki przy alei Piłsudskiego, na ulicach Obiegowej, Żołnierskiej, Kościuszki czy Pstrowskiego. Ten rodzaj transportu jest najbardziej ekologiczny. Podczas ostatniego badania liczby rowerzystów średnio na ulice Olsztyna dziennie wyjeżdża półtora tysiąca cyklistów. Kolejny pomiar wiosną tego roku.

„Publikację dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie”.

LOGOTYP_skr_cona_2

UDOSTĘPNIJ